از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

بایگانی

موضوعات گفتگوی قبل از ازدواج - قسمت سوم

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۱۰ ب.ظ

 

11ـ پول و مسایل مالی

1ـ11ـ باورها و ارزش¬های من در مورد پول

این مورد شامل موارد زیر می¬شود: معنای پول برای من، اهمیت پول برای من، مقدار کافی پول از نظر من، برای به دست آوردن پول حاضر به انجام چه کارهایی هستم و حاضر به انجام چه کارهایی نیستم، نگاه من به ثروتمندان، نگاه من به فقرا، آرزوها و رؤیاهای پولی و مالی من و ...

2ـ11ـ رفتار پولی من تاکنون

ـ درآمد     ـ منابع درآمدی      ـ پس¬انداز        ـ خرج کردن        ـ قرض یا وام گرفتن    ـ قرض یا وام دادن     ـ پول ربایی

3ـ11ـ شراکت اقتصادی همسران

ـ تصمیم¬گیری پولی و مالی در خانواده            ـ درآمد زن        ـ مالکیت زن

4ـ11ـ مهریه

معنای مهریه برای من، اهمیت آن، مقدار مناسب آن، معنای مهریه برای خانواده¬ی من، اهمیت آن برای خانواده، مقدار مناسب آن از نظر خانواده، افراد تأثیرگذار در تعیین مقدار آن، در صورتی که خانواده¬ها به توافق نرسند، چه خواهم کرد.

5ـ11ـ جهیزیه

معنای جهیزیه برای من، اهمیت آن، مقدار مناسب آن، سهم مرد در تهیه¬ی جهیزیه.

6ـ11ـ مسکن

مسکن مناسب از نظر من، نظرم در مورد خرید مسکن، اجاره مسکن، محل مناسب، نزدیک خانواده¬ها، دور از خانواده¬ها، سهم زن در تهیه¬ی مسکن.

7ـ11ـ جشن

معنای جشن، اهمیت آن، نحوه¬ی برگزاری آن، خرید جشن، سهم هر کدام از همسران در برگزاری و هزینه¬های جشن، هدایای جشن، مراسم و سنت¬های خانوادگی ما و ...

12ـ خواسته¬ها و توقعات

1ـ12ـ تاریخچه خواسته¬ها و توقعات من از دیگران

خواسته¬ها و توقعات من از پدر و مادرم، برادر و خواهرم و دوستانم.

2ـ12ـ روش من در بیان خواسته¬ها و توقعات

بیان کلامی:          رُک و صریح به خود فرد بیان کلامی به دیگران و واسطه قراردادن آنها.

بیان غیرکلامی:     به طور غیرمستقیم بیان کردن، از زبان دیگران گفتن، در مورد آن مسأله بدون اشاره به خود صحبت کردن، سکوت، غُرزدن، گلایه و شکایت، قهرکردن، نخواستن و برعکس عمل کردن.

3ـ12ـ وقتی خواسته¬ها و توقعات من برآورده نمی¬شود.

غصه خوردن و غمگین شدن، قهر کردن، سرزنش کردن، خشونت، بیان مجدد، پافشاری برخواسته، رهاکردن و بی¬خیال شدن، عقب-نشینی و دوباره بیان کردن و ...

4ـ12ـ خواسته¬ها و توقعات من از همسر آینده¬ام

5ـ12ـ خواسته¬ها و توقعات من از ازدواج

 

 

13ـ رویارویی با هیجان

1ـ13ـ با هیجانات اصلی چگونه روبه¬رو می¬شوم و چه می¬کنم.

ـ غم        ـ شادی         ـ خشم           ـ ترس

2ـ13ـ چگونه هیجاناتم را بیان می¬کنم و چگونه آن را بروز می¬دهم.

ـ به پدر و مادر           ـ به برادر و خواهرانم           ـ به دوستانم

3ـ13ـ وقتی دیگران درگیر یکی از این هیجانات هستند، چه می¬کنم

ـ پدر و مادر               ـ برادر و خواهرانم               ـ دوستانم

4ـ13ـ رفتارهایی را که از اطرافیانم نمی¬پسندم و از آن رفتارها بدم می¬اید.

ـ وقتی غمگین هستند.         ـ وقتی شاد هستند.         ـ وقتی خشمگین هستند.            ـ وقتی ترسیده¬اند.

14ـ وظایف زن و مرد در خانواده

1ـ14ـ باورها و ارزش¬های من درباره¬ی وظایف زن و مرد در خانواده

شامل نظر من در مورد جایگاه زن و مرد و نقش آنها، برتری یکی بر دیگری، زن¬سالاری، مردسالاری، تفاوت زن و مرد از نظر من به لحاظ نقش¬ها و وظایف خانوادگی و ... .

2ـ14ـ وظایف پدر و مادرم در خانواده

شامل: جایگاه پدر و مادرم، نقش هر کدام، وظایف هر کدام، چه کارهایی را هر کدام انجام می¬دادند و چه کارهایی را انجام نمی¬دادند و ...

3ـ14ـ وظایفی که بر عهده من خواهد بود.

ـ تصمیم¬گیری و مدیریت   ـ نظافت خانه    ـ کسب درآمد   ـ خرید    ـ آشپزی   ـ کارهایی که مربوط به آمدن میهمان است.

4ـ14ـ باورها و ارزش¬های من درباره¬ی زن در جامعه

ـ کارکردن زن   ـ بیرون رفتن زن   ـ دوستان زن    ـ روابط اجتماعی زن  ـ  تصمیم¬گیری شخصی   ـ و ... محرم و نامحرم

15ـ فرزند

1ـ15ـ تمایلات من

ـ تعداد فرزند     ـ اهمیت جنسیت فرزند    ـ لباس مناسب     ـ آرایش    ـ حجاب    ـ میهمانی¬ها و مراسم مختلط

ـ محرم و نامحرم     ـ حجاب در برابر خویشاوندان

2ـ15ـ اگر بچه¬دار نشویم چه خواهم کرد

ـ در حالی که مشکل از من باشد.  ـ فرزندخواندگی  ـ درمان پزشکی   ـ جدایی  ـ همسر دوم  ـ ادامه زندگی مشترک بدون فرزند

3ـ15ـ سقط جنین

باورها و ارزش¬های من در مورد سقط جنین ، در چه شرایطی حاضر به انجام آن هستم و در چه شرایطی حاضر به انجام آن نیستم.

4ـ15ـ پیشگیری از حاملگی

شامل: وظیفه¬ی چه کسی است؟ اطلاعات من تا چه حد است؟

5ـ15ـ زمان مناسب برای بچه¬دار شدن

6ـ15ـ تربیت فرزند

16ـ دانش جنسی من

ـ مدرسه، کوچه،خیابان، کتاب، فیلم، معلم، مشاور و ...

1ـ16ـ مشکلات جنسی و راه¬حل آنها از نظر من

پنهان می¬کنم، گفتگو با دوستان، والدین، پزشک عمومی، درمانگران گیاهی و سنتی، روان¬شناس، مشاور، درمانگر جنسی، استفاده از مواد مخدر و ...

2ـ16ـ انحراف جنسی یا اعتیاد جنسی و راه¬حل آنها از نظر من

طلاق، گفتگو، تهدید، درمان، آیا قابل درمان شدن هست یا نیست؟ اگر اعتقاد به درمان دارید، توسط چه کسی این¬گونه مشکلات درمان می¬شود؟ و ...

3ـ16ـ شک و تردید نسبت به همسر

چه خواهم کرد، به چه کسانی مشورت خواهم کرد، به چه کسانی اطلاع خواهم داد، چه توقعی دارم، چه واکنشی نشان خواهم داد، چه تأثیری بر من دارد، چه کسانی در اطرافیان این مسأله را تجربه کرده¬اند، واکنش آنها چه بوده است؟ و ...

4ـ16ـ خیانت همسر

چه واکنشی نشان خواهم داد، با چه کسانی مشورت خواهم کرد، به چه کسانی اطلاع خواهم داد، چه تأثیری بر من دارد، چه کسانی در اطرافیانم این مسأله را تجربه کرده¬اند (مواردی که یک راز شخصی نباشد)، واکنش آنها چه بوده است وافشای آن منع اخلاقی نداشته باشد؟

5ـ16ـ همسر دوم

نظر من در مورد همسر دوم، می¬پذیرم یا نمی¬پذیرم، واکنش من چه خواهد بود، چه تأثیری بر من دارد، چه کسانی در اطرافیانم این مسأله را تجربه کرده¬اند، واکنش آنها چه بوده است؟

6ـ16ـ اگر مورد تعرض و آزار قرار گرفتم یا مزاحم داشتم

با چه کسانی مشورت خواهم کرد، به چه کسانی اطلاع خواهم داد، چه کسانی در اطرافیانم این مسأله را تجربه کرده¬اند، واکنش آنها چه بوده است، آیا به پلیس اطلاع خواهم داد، آیا به همسرم می¬توانم اعتماد کنم و جریان را به او بگویم، دوست دارم واکنش او چه باشد، اگر واکنش او چگونه باشد به او نخواهم گفت و ...  .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۸
اکرم نجبائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی