از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

بایگانی

موضوعات گفتگوی قبل از ازدواج - قسمت دوم

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۶ ب.ظ

خویشاوندان

1ـ6ـ باورها و ارزش¬های من در مورد روابط خویشاوندی و صله¬ی ارحام

شامل: اهمیت خویشاوندان و فامیل، اهمیت ارتباط با آنها، کیفیت و کمیت یک ارتباط درست.

2ـ6ـ معرفی خویشاوندانی که با آنها رابطه خوبی دارم و آنها را دوست دارم و بیان کیفیت و کمیت رابطه.

3ـ6ـ معرفی خویشاوندانی که با آنها رابطه خوبی ندارم و از آنها خوشم نمی¬آید و بیان کیفیت و کمیت رابطه.

4ـ6ـ معرفی خویشاوندانی که رابطه با آنها گاهی خوب و گاهی بد است و بیان کیفیت و کمیت رابطه.

5ـ6ـ معرفی خویشاوندانی که با آنها ارتباطی نداریم و بیان دلیل قطع رابطه.

7ـ رابطه¬ی صمیمانه با همسر:

1ـ7ـ صمیمیت در بین اعضای خانواده ما شامل چگونه صمیمیت خود را به یکدیگر ابراز می¬کنیم و ...

2ـ7ـ نشانه¬های کلامی صمیمیت از نظر من

شامل بیان کلمات و جملات محبت¬آمیز، دوستت دارم، عزیزم، اسم مستعار، شوخی، بذله¬گویی، سر به سر گذاشتن، با هم حرف زدن، رازگفتن، خاطره گفتن، از خود گفتن، بیان وقایع روزانه، آیا در گفتن کلمات عاشقانه و ابراز محبت راحت هستم یا نه؟! و ...

3ـ7ـ نشانه¬های رفتاری صمیمیت از نظر من

1ـ3ـ7ـ مناسبت¬های فردی و خانوادگی

از قبیل سالروز ازدواج، روز تولد، عید نوروز، روز زن، روز مرد و ...

2ـ3ـ7ـ هدیه

شامل باورها و ارزش¬های من در مورد قیمت هدیه، ارزش هدیه، اهمیت هدیه، ارزش معنوی آن، ارزشمادی آن، نظر دیگران و ...

3ـ3ـ7ـ نوازش

از قبیل دست یکدیگر را در جمع گرفتن، کنار هم نشستن، خطاب کردن یکدیگر در جمع و ...

4ـ3ـ7ـ رازداری

چه رازهایی را حفظ خواهم کرد، چقدر رازدار هستم، در چه شرایطی رازی را افشا خواهم کرد؟ در دعوا با رازها چه خواهم     کرد؟

5ـ3ـ7ـ از خودگذشتگی

اهمیت گذشت از نظر من، در چه مواردی معمولاً گذشت می¬کنم، کجاها تاکنون گذشت کرده¬ام، چه قدر برایم مهم است که همسرم گذشت کند، گذشت در چه مواردی برایم مهم¬تر است و ...

6ـ3ـ7ـ شگفتت زده کردن

آیا سعی می¬کنم صمیمیتم را از این طریق نشان دهم، آیا دوست دارم همسرم مرا شگفت¬زده کند و ...

7ـ3ـ7ـ کاری را با هم انجام دادن

از قبیل با هم غذا خوردن، با هم خرید کردن، با هم تفریح کردن، با هم کارکردن، هم¬فکری، هم¬کلامی، هم¬دردی

4ـ7ـ گذشته¬ی عاشقانه¬ی من و تجارب صمیمانه¬ی قبلی من

زمان شروع رابطه، زمان پایان رابطه، چگونگی اتمام رابطه، آیا هنوز به او فکر می¬کنم، آیا او را می¬بینم، آیا از او عصبانی هستم؟...

توجه:

در این مورد نیازی نیست که جزء به جزء روابط صمیمانه قبلی را برای فرد فعلی افشا کنید. موارد مهم در این موضوع شامل این موضوعات است که رابطه کی شروع شده و کی تمام شده و از زمان پایان رابطه تا الان چقدر زمان گذشته است و چرا رابطه¬ی قبلی تمام شده و آیا واقعاً تمام شده است یا خیر؟ و احساسات و هیجانات مثبت یا حتی منفی وجود دارد یا نه؟ چرا که حضور هیجانات بسیار منفی مؤید این است که فرد هنوز به عشق قبلی فکر می¬کند.

8ـ خانواده¬ی خود

1ـ8ـ باورها و ارزش¬های خانوادگی ما

شامل مواردی که برای خانواده مهم است، الگوهای خانوادگی، ارزش¬های خانوادگی در مورد تحصیل، مذهب، حجاب، مسایل اقتصادی، کار، شغل، تلاش و ... آداب و آیین¬های خانوادگی ...

2ـ8ـ استقلال و وابستگی اعضای خانواده به یکدیگر

شامل وابستگی¬های عاطفی اعضای خانواده به یکدیگر، وابستگی¬ها یا استقلال مالی اعضا به یکدیگر، استقلال مسکونی اعضای خانواده و نظر خودتان در مورد محل سکونت اینده در مورد نزدیک یا دوربودن به خانواده¬های اصلی، روابط و صمیمیت¬های بین اعضا، باندها و جناح¬های داخل خانواده و ... .

3ـ8ـ تصمیمات خانوادگی

شامل تأثیرگذاری اعضای خانواده در تصمیمات آنها، نافذ بودن نظرات آنها، مهم بودن نظر آنها، توجه به نظرات آنها و ...

4ـ8ـ جایگاه اعضای خانواده

شامل میزان احترام و موقعیت و نفوذ آنها در خانواده

5ـ8ـ ارتباط من با اعضای خانواده

ـ رابطه با پدر                      ـ رابطه با مادر               ـ رابطه با خواهران                      ـ رابطه با برادران

9ـ خانواده¬ی همسر

1ـ9ـ باورها و ارزش¬های خانوادگی ما در مورد رابطه با خانواده عروس یا داماد.

2ـ9ـ ارتباط پدرم با خانواده مادرم.

3ـ9ـ ارتباط مادرم با خانواده پدرم.

4ـ9ـ تفاوت خانواده همسر با خانواده اصلی.

تفاوت مادر همسر با مادر، پدر همسر با پدر، خواهر همسر با خواهر، برادر همسر با برادر.

5ـ9ـ انتظارات من از خانواده همسر  .      مادر همسر، پدر همسر، برادر همسر و خواهر همسر.

10ـ حل اختلاف

1ـ10ـ باورها و ارزش¬های من در مورد اختلاف¬نظر همسران

این مورد شامل بودن یا نبودن اختلاف، پنهان کردن اختلاف، انکارکردن آن، پذیرفتن آن، موارد مثبت اختلاف¬نظر، موارد منفی اختلاف¬نظر، فرصت¬هایی که اختلاف¬نظر برای همسران ایجاد می¬کند و فرصت¬هایی را که از بین می¬برد، گفتن اختلاف¬نظر به دیگران، رازداری و اختلاف¬نظر و ... می¬شود.

2ـ10ـ تاریخچه اختلافات

ـ من با پدر و مادرم، برادر و خواهرم و دوستانم.

3ـ10ـ روش حل اختلاف (من با پدر، مادر، برادر و خواهرانم)

ـ قهر         ـ سکوت        ـ صحبت کردن و گفتگو        ـ داد و بیداد        ـ زد و خورد          ـ ترک منزل

ـ میانجی کردن یک نفر دیگر          ـ کمک تخصصی

4ـ10ـ اگر با خانواده همسرم اختلاف پیدا کنم.

 

چه انتظاری از همسرم دارم، برای حل اختلاف چه خواهم کرد؟ اگر به هیچ عنوان اختلافات حل نشد، از همسرم چه انتظار دارم و رابطه او را با خانواده¬اش چگونه تنظیم خواهم کرد.

5ـ10ـ اگر خانواده همسرم مرا آزار و اذیت کنند.

در برابر ازارهای خانواده همسر چه راه¬حلی را پیشنهاد می¬کنم، آیا تجربه فرد دیگری را در نظر دارم، در برابر آزارهای خانواده همسر چه انتظاری از همسرم دارم، چه آزارهایی قابل تحمل است، چه آزارهایی قابل تحمل نیست، واکنش¬های احتمالی من، اگر خانواده من همسرم را آزار دهند، چه خواهم کرد.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۸
اکرم نجبائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی