از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

از حال بد به حال خوب ...

حال بد برای همه ما پیش می آید ، ولی می توانیم در حال بد نمانیم ...

بایگانی

موضوعات گفتگوی قبل از ازدواج

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳ ق.ظ

موضوعات گفتگوی قبل از ازدواج-قسمت اول

در ازدواج شانزده موضوع اساسی وجود دارد که قبل از ازدواج لازم است درباره تک¬تک آن موضوعات صحبت شود و نظرات هر دو نفر با یکدیگر مبادله شود. این شانزده موضوع به عنوان موضوعات تفاهم در فصل چهارم نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. در اهمیت این موضوعات همین بس که با توجه به درصد تفاهم دو نفر در این موضوعات، پیش¬بینی طلاق آن دو، در آینده امکان¬پذیر می¬شود. برخی از تست¬های روان¬شناختی، با توجه به نزدیک بودن یا دور بودن نظرات و عقاید هر دو نفر در این موضوعات، احتمال طلاق این دو نفر را در آینده پیش¬بینی می¬کنند. در صورتی که تفاهم دو نفر در این موضوعات زیاد باشد، احتمال طلاق کاهش می¬یابد و اگر تفاهم دو نفر در این موارد کم باشد، احتمال طلاق افزایش خواهد یافت. بنابراین موضوعات زیر از این جهت اهمیت دارد که با طلاق آینده و رضایت¬مندی ازدواج ارتباط دارد.

موضوعات گفتگو به قرار زیر است:

1ـ سرگرمیها و علایق.

2ـ باورها و ارزش¬های دینی.

3ـ باورها و اصول اخلاقی.

4ـ دوستان.

5ـ اهداف، رشد و پیشرفت شخصی.

6ـ خویشاوندان.

7ـ رابطه¬ی صمیمانه با همسر.

8ـ خانواده¬ی خود.

9ـ خانواده¬ی همسر.

10ـ حل اختلاف.

11ـ پول و مسایل مالی.

12ـ خواسته¬ها و توقعات.

13ـ رویارویی با هیجان.

14ـ وظایف زن و مرد در خانواده.

15ـ فرزند و تربیت فرزند.

16ـ موضوعات جنسی.

 

1ـ سرگرمی¬ها و علایق:

1ـ1ـ سرگرمی¬ها، علایق و اوقات فراغت من

2ـ1ـ سرگرمی¬ها، علایق و اوقات فراغت سایر اعضای خانواده.

3ـ1ـ چگونه در مورد اوقات فراغت با سایر اعضای خانواده کنار می¬آیم.

2ـ باورها و ارزش¬های دینی

1ـ2ـ اندیشه¬ها، باورها و اصول دینی من

موضوعات بسیار متنوعی در مورد اندیشه¬های دینی می¬تواند موضوع گفتگو باشد. برای مثال به موارد خدا ـ پیامبر ـ آخرت ـ ائمه ـ ظاهر مذهبی ـ باطن مذهبی ـ تجارب مذهبی ـ تقلید و ... می¬توان اشاره کرد.

2ـ2ـ رفتارهای دینی من

رفتارهای دینی شامل دو دسته واجبات و مستحبات است که می¬تواند به تفکیک موضوع گفتگو باشد.

3ـ2ـ پرهیزهای دینی من

موضوعاتی از قبیل «حلال و حرام» «محرم ونامحرم» و گناهان می¬تواند موضوع گفتگو قرار گیرد.

3ـ باورها و اصول اخلاقی

1ـ3ـ اندیشه¬ها، باورها و اصول اخلاقی من.

شامل حقوق دیگران، حقوق من، آزادی، رعایت حقوق دیگران و حقوق خود، حقوق حیوانات، حقوق طبیعت و ...

2ـ3ـ رفتارهای اخلاقی من.

3ـ3ـ پرهیزهای اخلاقی من.

4ـ دوستان

1ـ4ـ باورها و ارزش¬های من در مورد دوستی و رفاقت.

این موضوع شامل مواردی از قبیل اهمیت دوستی، دوستی با جنس موافق و مخالف، دوست صمیمی، معنای دوستی و رفاقت، در چه شرایطی دوستی را قطع می¬کنم، رابطه¬ی همسرم با دوستانم، رابطه با دوستان همسرم و ... می¬شود.

2ـ4ـ معرفی دوستانم و بیان کیفیت رابطه با آنها و کمیت و مقدار رابطه با آنها.

3ـ4ـ دوست شخصی و دوست خانوادگی

دوستان شخصی شامل دوستی¬هایی می¬شود که وارد فضای خانواده نمی¬شوند و دوستان خانوادگی دوستانی هستند که وارد خانواده می¬شوند و با اعضای خانواده نیز دوستی می¬کنند. طرح دیدگاه¬ها در مورد ویژگی افرادی که می¬توانند وارد خانواده شوند، اگر دوستی وارد خانواده شد، نظر همسرم چقدر اهمیت دارد؟ چه زمانی دوستی خانوادگی محدود می¬شود؟ اگر یکی از همسران به یکی از دوستان خانوادگی بدبین شد، چه باید کرد؟

4ـ4ـ معرفی دوستانی که از آنها دور شده¬ام و مایل به تداوم ارتباط دوستانه با آنها نیستم.

5ـ اهداف، رشد و پیشرفت

1ـ5ـ باورها و ارزش¬های من در مورد رشد و پیشرفت.

2ـ5ـ افرادی که در زندگی برای من الگو بوده¬اند و آرزوی من نزدیک شدن یا همانندی با آنهاست.

3ـ5ـ اهداف من برای رشد و پیشرفت در حوزه¬های

ـ اقتصادی (آرزوهای اقتصادی من، ایده¬آل¬های من، اهمیت رشد اقتصادی برای من و ...)

ـ تحصیلی (آرزوهای تحصیلی من، ایده¬آل¬های من، اهمیت رشد تحصیلی برای من و ...)

ـ اجتماعی (شهرت اجتماعی، نفوذ اجتماعی، قدرت اجتماعی، مقام، موقعیت و ...)

ـ شغلی (آرزوهای شغلی من، شغل ایده¬آل من، چه شغل¬هایی را دوست دارم، از چه شغل¬هایی متنفرم و ...)

ـ معنوی (آرزوهای معنوی من، ایده¬آل¬های معنوی من، اهمیت رشد معنوی برای من و ...)

4ـ5ـ برنامه¬های من برای رسیدن به اهدافم

ادامه دارد.....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی